Workshops/Ateliers

Workshops’ summaries are presented below. / Les résumées des ateliers sont présentés ci-dessous.

_________________________________________________________


WS-01

Santé globale, travail social de groupe et karatédo

Mohamed Loutfi[1], Christiane Cadieux  [2], Serge Demers[3] et Jacques Hébert[4]

[1] Professionnel de recherche, École de travail social, Université du Québec à Montréal

[2] Coordonnatrice clinique à Diogène

[3] Intervenant à Diogène

[4] Professeur, École de travail social, Université du Québec à Montréal

[5] Diogène est un organisme communautaire situé dans le quartier Centre-Sud de Montréal. Il intervient auprès d’adultes, présentant un problème de santé mentale associé à des difficultés judiciaires et/ou d’itinérance, en vue de leur rétablissement

Friday April 15 / Vendredi 15 avril
10:30-11:30

Fairmount Queen Elizabeth / Convention Floor/ Hochelaga 6

Cet atelier présentera un projet qui se déroule à l’organisme Diogène[5] depuis trois ans auprès de personnes présentant un problème de santé mentale. Ce projet jumelle le travail social de groupe axé sur l’aide mutuelle (Moyse Steinberg, 2008) et le karatédo (Habersetzer et Habersetzer, 2000) afin de favoriser le mieux-être de personnes qui vivent de l’exclusion et de l’isolement social. La santé globale est définie comme une synergie qui vise des changements positifs au plan physique, psychologique et social. Une recherche d’envergure recommande d’agir à ces trois niveaux afin de rejoindre cette population afin de favoriser leur insertion sociale (Corin, Poirel et Rodriguez, 2011). Des études de cas appuieront les principaux effets observés : l’amélioration de la condition physique et de l’estime de soi ainsi qu’un sentiment d’appartenance à un groupe perçu comme « une famille.»  Divers facteurs peuvent expliquer ces effets : la croyance, la motivation et la participation des intervenants, la durée du projet, la personnalité et le rôle de l’enseignant-animateur ainsi que la dynamique du groupe propice à un accueil chaleureux, au respect, au non-jugement et au soutien. Le travail social de groupe combiné à un art martial peut exercer une influence significative auprès d’adultes vivant avec un problème de santé mentale pourvu que certaines conditions soient respectées.

Références
Corin, E., M.-L. Poirel et L. Rodriguez (2011). Le mouvement de l’être. Paramètres pour une approche alternative en santé mentale. Québec : Les Presses de l’Université du Québec.
Habersetzer, G. et R. Habersetzer (2000). Encyclopédie des arts martiaux de l’Extrême-Orient. Paris : Amphora.
Moyse Steinberg, D. (2008). Le travail social de groupe : un modèle axé sur l’aide mutuelle. Sainte-Foy: Presses de l’Université Laval.

_______________________________________________________


WS-02

Encouraging Self-Reflection in History of Medicine Researchers

Carol Nash, Ph. D., Scholar in Residence,  History of Medicine Program, Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, University of Toronto

Friday April 15 / Vendredi 15 avril
13:30-14:30

Fairmount Queen Elizabeth / Convention Floor/ Hochelaga 6

Research in History of Medicine has focused on objectively understanding the progression of ideas, techniques and procedures associated with diagnosis and treatment of patients.  This work, though fruitful, has neglected the importance of researchers’ personal perspectives in determining what is undertaken in the history of medicine.

To help researchers reflect and gain clarity on their personal stories, a voluntary, weekly health narratives research group has been facilitated thorough the History of Medicine Program at the University of Toronto since Fall 2012.  The purpose of the group is to help researchers self-reflect on the choices they make in pursuing their research. The effect of the group is not only to help each researcher individually it also permits the researchers to get to know the research of other members of the group.  Thus, the histories of medicine that develop through the group are robust, detailed and engaging.

Participants have included faculty, graduate and undergraduate students, and visiting researchers.  Each member of the group relates their story to the others and, with suggested directions for clarification provided by the group, works to develop the story into a sustainable narrative with a particular point of view. The methodology depends on a facilitator who knows how to elicit comments from each member so that all participants consider themselves equally valued and heard. Holding these types of health narrative research groups, like this workshop, promotes a more self-reflective way for people to be involved in participating in History of Medicine as a discipline.

Key words:   narrative, research, self-reflection

________________________________________________________


WS-03

Les possibles de l’art comme outil d’intervention dans la communauté

Mona Trudel, Professeure, École des arts visuels et médiatiques, Université du Québec à Montréal, UQAM
Sylvie Fortin, Professeure, Département de danse, Université du Québec à Montréal, UQAM

Friday April 15 / Vendredi 15 avril
10:30-11:30

Fairmount Queen Elizabeth / Convention Floor/ St-Charles

 La création récente de la Chaire de recherche UQAM pour le développement de pratiques innovantes en art, culture et mieux-être a pour but de développer la recherche dans un domaine émergent au Québec mais qui suscite un intérêt grandissant dans les milieux de soins et le contexte communautaire. Face à des problématiques de plus en plus complexes, les professionnels de la santé et les travailleurs sociaux sont intéressés par  de nouveaux  types d’interventions, de façons de faire et de voir.   Ils se tournent vers les artistes qui, pour leur part, trouvent dans  ces milieux un espace où la pratique de l’art  révèle de  nombreux  bénéfices. La participation à une activité artistique par une personne en situation de vulnérabilité agit directement sur l’estime de soi, l’expression des émotions, la compassion, l’entraide communautaire, la créativité et le sentiment d’un pouvoir d’action transformateur (Lander et Graham Pole, 2008). Elle motive la personne à s’impliquer dans son processus de rétablissement, à mieux communiquer, se connaître, transcender la maladie ou les problématiques du quotidien et retrouver espoir (Humanités, 2012).

Dans cette communication, nous dresserons un portrait de la recherche et des pratiques en art, culture et mieux-être dans différents contextes et auprès de différentes populations. Il sera ensuite question des trois axes de recherche jugés prioritaires par le comité de direction de la chaire de recherche. La présentation de pratiques dans deux de ces axes, mettra en lumière le rôle spécifique de l’art auprès de personnes en situation d’itinérance et de personnes souffrant de fibromylagie.

 Mots clés : art, culture, mieux-être

________________________________________________________


WS-04

Space is the Place:  situating art in medicine

Bryan Highbloom, music therapist, Jewish General Hospital, Montréal
Peter Burton, executive director, SALA. (La Société des Arts Libres et Actuels),
Rajit Singh, MSc, anthropology

Friday April 15 / Vendredi 15 avril
13:30-14:30

Fairmount Queen Elizabeth / Convention Floor/ St-Charles

 « Since nothing can compel our mind to halt its activity [of measurement], it must be the power of imagination which sets a limit for that activity. In other words: The estimation of magnitude must cease to be logical, it must be achieved aesthetically. The entire form of this activity must thus transform itself. »

Schiller

This workshop will explore the implications of Schiller’s statement for the integration of art (specifically music) into the mainstream of medical treatment.

What kind of humanist « narrative » (a limiter) can be created to permit the scientists and artists to treat and heal the whole  person together?

How does one navigate the river that divides different professions with their different narratives?

How can power and resources be redistributed so that  social accountability plays a decisive role in health care?

Who is in who is out?

These questions will be examined in reference to an existing project that proposes to implement Schiller’s statement  involving the the Department of Child Psychiatry of the Jewish General Hospital and SALA.

The goal of the workshop is to begin to formulate a narrative that may be used by all participants. This narrative will not be restricted to language but may include music and other forms of artful expression.

Key words: music, children, medicine

_________________________________________________________


WS-05

Voicing the Body

Abha Singh, Ph.D., Art Therapist/Psychotherapist

Saturday April 16 / Samedi 16 avril
13:30-14:30

Fairmount Queen Elizabeth / Convention Floor/ Hochelaga 6

This workshop presents a brief presentation of a clinical case study and invites attendees to participate in a creative activity. Clinical cases of  immigrant women living in a shelter for domestic violence in Canada, using a culturally modified clinical art therapy modality as part of their therapeutic process is presented. Furthermore, the use of art therapy as another route to embodiment and changes to the self in a bicultural predicament are also explored. Focus is given to the challenges of culture and traditions in treating this particular group. The results of this research pilot project indicate that the act of creating art in the context of clinical art therapy helped inform and transform the participant’s traumatic experiences and re-engaged their coping strategies. By representing their trauma(s) as symbolic creations in the artwork(s), the women gained awareness of their feelings, thoughts, emotions, and symptoms of suffering. The creative process helped facilitate the emergence of insight into their traumatic experience(s) and healing on both a conscious and unconscious level and through verbal and non-verbal communication.

Attendees are invited to take part in the creative component of this presentation. The description of their individual experience(s) and to the art they have created may create an awareness of how art can elicit the healing process.

Key Words: Art Therapy, Body, Healing

______________________________________________________


WS-06

Drama Therapy & Developmental Transformations (DvT) as a treatment for symptoms of trauma.

 

Mira Rozenberg, MA, RDT/BCT

Friday April 15 / Vendredi 15 avril
13:30-14:30

Fairmount Queen Elizabeth / Convention Floor/ Matapédia

The aftermath of traumatizing events, especially relational traumas, may create maladaptive coping conditions where people avoid or dissociate from parts of their lives; or they may be left with imbalances in emotional and behavioural responses to life. Drama therapy provides opportunity for people to reintegrate lost or rejected parts of themselves by re-patterning narratives, rehearsing safe relational encounters and embodying new alternatives to habitual responses.

The method of Developmental Transformations (DvT) is an active form of drama therapy that privileges the therapist-client encounter in an embodied and playful form (Johnson, 2009). We will explore the principals of DvT and how it allows for alternative encounters with traumatic material. Effective for processing and releasing trauma, it allows for desensitization through symbolic play, physical release, and aesthetic distance which provides safe space for exploration of difficult memories. Appropriate for all ages, DvT allows for participants to process information non-verbally through repetition and play.

This presentation will demonstrate a rationale for drama therapy for working with trauma and will include a largely experiential component for mental health workers seeking embodied, playful and action-oriented interventions for their clients.

Key words: drama therapy, play, trauma, PTSD

Citations:

Johnson, D. R. (2009). Developmental Transformations: Towards the Body as Presence. In D. R. Johnson & R. Emunah. (Eds.), Current approaches in drama therapy, (pp. 89-116). Springfield, IL. Charles C. Thomas Publisher.

 

 

______________________________________________________


WS-07

Approches narratives et patients formateurs dans l’enseignement de l’éthique clinique en médecine : une formule gagnante

Vincent Dumez, co-directeur, Direction Collaboration et Partenariat Patient (DCPP), Faculté de médecine de l’Université de Montréal
Amélie Du Pont Thibodeau, néonatalogiste au CHU Ste Justine et membre du Bureau de l’Éthique Clinique (BEC) à la Faculté de médecine de l’Université de Montréal
Alexandre Berkesse, conseiller sénior, Direction Collaboration et Partenariat Patient (DCPP), Faculté de médecine de l’Université de Montréal

Saturday April 16 / Samedi 16 avril
11:00-12:00

Fairmount Queen Elizabeth / Convention Floor/ Hochelaga 5

Depuis 2013, les membres de la DCPP collaborent avec les membres du BEC pour élaborer, déployer et évaluer des innovations pédagogiques dans l’enseignement de l’éthique clinique. Aujourd’hui, nous organisons conjointement 2 ateliers d’éthique clinique à l’externat (3ème et 4ème année du programme de médecine de 1er cycle) et 6 ateliers d’éthique clinique à la résidence. Ces ateliers mobilisent des approches narratives (utilisation de films et de récits écrits pas les étudiants) et intègrent des patients formateurs (les ateliers sont co-enseignés par des médecins, des résidents et des patients formateurs). Nous aimerions organiser avec les participants de l’atelier une expérience similaire avec les caractéristiques suivantes : 1) co-animation par un médecin et un patient formateur préparés pour animer des discussions sur des enjeux d’éthique clinique, 2) prendre les 10 premières minutes pour présenter l’éthique clinique et les approches narratives, 3) les 5 minutes suivantes pour leur faire visionner un extrait de film, 4) les 10 minutes suivantes pour leur faire incarner l’un des personnages du film et écrire ce qu’il s’est passé dans son esprit pendant cet extrait, 5) les 25 minutes suivantes pour que le duo MD / patient formateur anime la discussion et 6) de conclure sur les résultats de l’expérience. Sinon, une alternative, si elle est possible, est d’envoyer quelques jours avant l’activité un sondage en ligne aux participants de l’atelier pour identifier les enjeux d’éthique clinique qu’ils vivent au quotidien (pour les cliniciens) ou les enjeux d’éthique clinique qu’ils pensent être quotidien pour les professionnels de la santé (pour ceux qui ne sont pas des cliniciens) – ce qui remplace le film comme base de discussion.

 

Mots clés : patients, éthique clinique, narrativité

______________________________________________________


WS-08

What kinds of knowledge can we gain from creating art?

 

Susan Ge, medical student, McGill University
Anita Raj, medical student, McGill University
Jiameng Xu, MD/PhD student, McGill University

 

Saturday April 16 / Samedi 16 avril
11:00-12:00

Fairmount Queen Elizabeth / Convention Floor/ St-Charles

 

We are members of a group of medical students who are organizing “Journeys Through Health”, an exhibition of artworks by patients, caregivers, healthcare providers, and students, that is taking place until the end of May 2016 at the newly-constructed Glen Site of the McGill University Health Centre. In our call for submissions, we have asked any interested individuals to submit artworks relating to their experience with health and/or illness, accompanied by a brief narrative comment of the meaning of art in their lives. Working with the hospital curating team, we anticipate being able to display the creations of 21 artists, as well as to organize events where artists may meet with one another and the public to share their stories and perspectives. Our goal is to create a space wherein persons of differing backgrounds may reflect upon and enter into dialogue about the diverse and complex facets of health and illness, so as to inquire into the implications of this complexity and diversity for healthcare itself. This session, led by members of the art exhibition organizing team, continues this aim. Attendees will participate in two mini-workshops led by the presenters in their artistic practice, origami and painting. As attendees and workshop leaders undergo the process of creating art, they will also reflect and engage in dialogue upon: (1) What does art tell us about illness and about the person living with illness? (2) What messages and meanings reside within artists’ creations and stories, that may be absent from our healthcare system and clinical settings? (3) How can knowledge and competencies gained from artistic practice contribute to clinical practice?

Keywords: Person-centred practice, reflexivity, epistemology

_______________________________________________________


WS-09

Comfort with Uncertainty: Medical Improvisation as an Education Intervention

Hartley Jafine  (McMaster University),
Karl Stobbe (McMaster University),
Amanda Bell (McMaster University)

Friday April 15 / Vendredi 15 avril
16:30-17:30

Fairmount Queen Elizabeth / Convention Floor/ Matapédia

Tolerance of ambiguity and uncertainty are important competencies and traits in medical students and physicians. However, studies indicate ambiguity tolerance in medical students are below average (Weissenstein et al., 2014) and decrease during medical training (Han & Schupack, 2015). This may lead to increasing burnout, depression and compassion fatigue (Dyrbye et al., 2008), can contribute to psychological distress (Lally & Cantilon, 2014) and produce doctors without sensibility capital. Furthermore, tolerance for ambiguity has been implicated in career choices among medical students (Wayne et al 2011).

In response, Niagara Regional Campus, McMaster University, developed an innovative medical improvisation elective within their curriculum (Winter 2016), to allow students to develop comfort with uncertainty and foster resilience and wellbeing with first year medical students.

Clinical interactions and patient encounters combine performance, unpredictable situations and the need for information-gathering.  Through learning and practice of improvisational techniques, students can enhance their ability to think creatively on their feet, enhance relationships with each other and with their patients, and develop their personal approach to the clinical encounter.

Our qualitative, mixed-method study of this educational intervention aims to gain a deeper understanding of how drama and improvisation techniques can be used to 1) develop tolerance and comfort with ambiguity and uncertainty with medical students and 2) to understand if this tolerance impacts resilience, wellbeing and decrease potential burnout. Discussion will centre on curriculum design, the student experience in developing comfort with ambiguity/uncertainty and implications for further integrating improvisation techniques in medical education and training within Canada.

Key Words: improvisation; resilience; comfort with uncertainty/ambiguity

_______________________________________________________


WS-10

Teaching Medical Humanities:  From Concept to Theory to Practice

Lara Nixon MD CCFP FCFP BEd, University of Calgary
Roberta Jackson PhD English, University of Calgary
Laurie Pereles MD CCFP MSc, University of Calgary
Tom Rosenal MD FRCP MSc, University of Calgary

Saturday April 16 / Samedi 16 avril
13:30-14:30

Fairmount Queen Elizabeth / Convention Floor/ St-Charles

The use of humanities approaches and content in medical education is growing in popularity and now mandated by some accrediting bodies.  Humanities reveal the context of disease and allow us to fully engage with the human condition and experience.  Medical educators’ comfort and capability to incorporate medical humanities varies broadly.  There are those who are highly capable creators of engaging and effective curriculum, those who are enthusiastic purveyors of potential fluff, as well as those who may feel paralyzed by expectations, and spurn requirements to develop such curricula.

So what are some best practices?  We can strengthen the effectiveness of humanities in the medical curriculum via strategies such as the use of reflection to deepen learning[1], estrangement to promote cognitive disequilibrium[2], and close reading to facilitate patient-centredness [3].

Instructional methods:  This interactive, hands-on workshop will be conducted in facilitated small groups.  Participants will work through 2 humanities exercises, explore online resources (please bring a laptop), and take away concrete examples to consider in their own teaching.  Participants are invited to submit a specific teaching challenge that they would like to enhance, in advance to lnixon@ucalgary.ca; facilitators will provide potential relevant resources.

Learning Objectives

  1. Consider the benefits of using humanities approaches and materials in their teaching, including promotion of critical questioning and dialogue.
  2. Assess the barriers to utilizing humanities approaches in medical education.
  3. Navigate specific humanities resources that could be used in their teaching and to help meet accreditation requirements.

Key words:  critical inquiry, close reading, reflective practice

[1] Moon J.  Using reflective learning to improve the impact of short courses and workshops.  J Cont Ed Health Prof. 2004; 24:4-11.

[2] Kumagai A, Wear D.  “Making Strange”:  a role for the humanities in medical education.  Acad Med. 2014

[3] Bleakley A, Bligh J.  Students learning from patients:  let’s get real in medical education.  Adv Health Sci Ed.  2008; 13:89-107

_____________________________________________________


WS-11

Évaluer l’invisible : le cas des apprentissages en arts

Diane Leduc, Université du Québec à Montréal, leduc.diane@uqam.ca

Sébastien Béland, Université de Montréal, sebastien.beland@umontreal.ca

 

Friday April 15 / Vendredi 15 avril
10:30-11:30
Fairmount Queen Elizabeth / Convention Floor/ Matapédia

L’art est perception, émotion et intuition. L’écrivain Anatole France n’écrivait-il pas: « en art comme en amour, l’instinct suffit »? Il vise une transformation personnelle et continue. L’évaluation, de son côté, est généralement appliquée, procédurale et instrumentée. Elle vise à offrir un regard neutre et ponctuel sur les apprentissages réalisés. Si l’essence de ces concepts semble être aux antipodes, l’art et l’évaluation peuvent cohabiter pour s’inspirer l’un de l’autre.

Les disciplines artistiques, comme toutes les disciplines, comportent des spécificités qui guident les pratiques d’évaluation. La première concerne le fait que les apprentissages signifient peu sur le plan artistique s’ils ne sont pas incarnés dans l’expérience personnelle de l’étudiant d’où le fait qu’en arts, l’évaluation prenne souvent son sens dans l’arbitraire et dans la sensibilité (Stake et Munson, 2008). Une deuxième spécificité est que les critères rationnels, objectifs et scientifiques exigés par les établissements sont inadéquats pour les disciplines artistiques irrationnelles, subjectives et spontanées. Une troisième spécificité met le débat objectivité-subjectivité en avant-plan : l’objectivité force à évaluer uniquement ce qui est observable au détriment du facteur wow, déterminé par l’inventivité (Cowdroy et William, 2006; Giloi et du Toit, 2013). Malgré ces spécificités, des rapprochements entre l¹évaluation des performances artistiques et l¹évaluation des performances professionnelles des étudiants des sciences de la santé peuvent-ils être faits.

Pour ce faire, nous proposerons un argumentaire divisé en trois parties. D’abord, nous exposerons une recension d’écrits sur l’évaluation des apprentissages en arts en milieu universitaire. Ensuite, une exécution artistique sera évaluée par les participants pour mettre en relief les divergences interjuges et soulever les problématiques liées notamment à l’observation et à la place faite à la subjectivité. Enfin, nous proposerons certaines pistes de recherche et de formation susceptibles de favoriser une plus grande compréhension de l’évaluation des apprentissages par l’intermédiaire des arts.

MOTS CLÉS    Apprentissage, arts, évaluation

 



WS-12

heART ART Workshop: Teaching Cardiac Anatomy through Studio Based Art

 

Michiko Maruyama, University of Alberta

Saturday April 16 / Samedi 16 avril
09:30-10:00

Fairmount Queen Elizabeth / Convention Floor/ Matapédia

The heART ART Workshop is a studio based still-life art session designed to teach both medical students and patients cardiac anatomy. During this presentation, you will learn how to set-up an easy and economical still-life workshop to teach anatomy. We will quickly go over the concept of still-life artwork and there will be a quick hands-on drawing lesson. No previous art experience required and all art material will be provided.

 

Key words: Art, Anatomy, Education

 

TOP/HAUT